یائسگی می تواند خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش دهد

1ژوئیه 2020-  دوره ی قبل از یائسگی (Perimenopause) زمانی است که زنان در برابر تعدادی از مشکلات بهداشتی آسیب پذیر می شوند. یک مطالعه جدید براساس داده های مطالعه طولی کانادا در مورد پیری، یائسگی را به عنوان یک عامل خطر برای ایجاد سندرم متابولیک یا برخی از مؤلفه های آن از جمله فشار خون بالا، چاقی مرکزی و قند خون بالا معرفی کرده است.

شیوع سندرم متابولیک با افزایش سن بیشتر می شود و شیوع آن در کانادا در میان زنان 60 تا 79 ساله، 38 درصد است. دانستن اینکه چه عواملی باعث سندرم متابولیک می شوند، بسیار مهم است زیرا این وضعیت خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را که دو عامل اصلی مرگ و میر در زنان هستند، افزایش می دهد.

برخی مطالعات قبلی، ارتباطی را بین شروع یائسگی و ایجاد سندرم متابولیک، مستقل از پیری، نشان داده اند.این مطالعه ی جدید، داده های بیش از 10،000 زن در سنین 45 تا 85 سال را که در مطالعه طولی کانادا در مورد پیری شرکت کرده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و ارتباط مثبتی را بین یائسگی و افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک گزارش کرد.

با این حال خبر خوب این است که مداخلات شیوه زندگی در زنان مبتلا به سندرم متابولیک در پیشگیری از دیابت نوع 2 و خطر قلبی عروقی مؤثر بوده است.سن یائسگی و استفاده از هورمون درمانی نیز به عنوان اصلاح کننده های احتمالی این ارتباط شناخته شده اند، اگرچه برای تعیین بهتر کمیت اثر آنها مطالعات دیگری لازم است.

نتایج مطالعه ی اخیر با عنوان "تأثیر یائسگی بر سندرم متابولیک: نتایج مقطعی از مطالعه طولی کانادا در مورد پیری" به طور آنلاین در ژورنال Menopause، مجله ی انجمن یائسگی آمریکای شمالی(NAMS)  منتشر شد.

دکتر Stephanie Faubion، مدیر پزشکی، انجمن یائسگی آمریکای شمالی، گفت: این نتایج مجددا ارتباط بین یائسگی و سندرم متابولیک را که پیشتر مشخص شده بود، تأیید کرد. با توجه به افزایش خطر بیماریهای قلبی و عروقی در ارتباط با سندرم متابولیک و این که بیماری قلبی همچنان یکی از قاتلان اصلی در میان زنان است، این مطالعه بر اهمیت ارزیابی خطر قلبی عروقی و راهبردهای کاهش ریسک در زنان میانسال تأکید می کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200701/Menopause-can-increases-risk-of-metabolic-syndrome-shows-study.aspx